Všetko, čo neviete o Eurotuneli!

Eurotunel spája Folkestone vo Veľkej Británii s francúzskym mestom Cowuelles a skutočne si zaslúži byť nazývaný divom moderného inžinierstva. V Japonsku síce existuje dlhší tunel, ale Eurotunel medzi Anglickom a Francúzskom drží rekord za najdlhšiu podmorskú trasu tunela na svete – pod vodou je ukrytých 37,9 km v hĺbke 45 metrov pod morským dnom.

metro

Tunel sa skladá z troch častí: dvoch jednokoľajových železničných tunelov a stredového tunelu určeného na údržbu a opravy. Keď sa v roku 1988 začala jeho stavba, existoval len jeden podmorský železničný tunel – v Japonsku. Do prác sa zapojilo 15 000 ľudí a cez kriedové podložie sa prebíjalo 11 obrovských vŕtacích strojov. Pôdu, ktorú naberali, posielali za seba a tunel vykladali betónom. Tunelári pracovali z britskej aj z francúzskej strany a nakoniec sa stretli približne v strede 30. októbra 1990 (Briti však vykopali o čosi dlhšiu časť). Vlaky s pasažiermi začali cez tunel premávať 14. novembra 1994 a dnes tadiaľ prechádzajú maximálnou rýchlosťou 160 km/h. Na anglickej strane spája mesto Folkestone s londýnskou stanicou St. Pancras nadväzná železničná linka High Speed 1 a tam už vlaky dosahujú rýchlosť 270 km/h.

Cez tunel prešlo v roku 2016 až 20,7 milióna ľudí a 22 miliónov ton nákladu, a to všetko bez toho, aby sa ľudia zdržiavali nevyspytateľným morským počasím alebo letiskovými pravidlami.

Kanály na únik tlaku
Napriek svojmu efektívnemu tvaru musí tunel znášať obrovský tlak vzduchu, ktorý pred sebou tlačí vlak. Vďaka týmto kanálom môže vzduch bezpečne unikať. Ak by sa to nedialo, pohyb vzduchu by vytvoril „drhnutie“ vlaku a cestujúci by pociťovali veľmi nepríjemné trasenie.

stanice

Čo sa stalo s pôdou po vyhĺbení tunela?
Milión kubických metrov pôdy, obzvlášť kriedu vykopanú hĺbiacimi strojmi, odviezli na úpätie Shakespearovho útesu, ktorý je súčasťou Doverských útesov. Tam sa vďaka tejto pôde vytvorila najnovšia časť Británie – park Samphire Hoe v Kente.

Všetko, čo neviete o Eurotuneli!
Share